Mijn liefde voor Kintsugi
Kintsugi, van het Japanse Kin (goud) en tsugi (verbinding), is voor mij een metafoor voor de emotionele wonden, de littekens die we oplopen in het leven, die met goud worden hersteld en daarmee onze meest waardevolle lessen zijn.
Kintsukeroi is de oude Japanse kunst van het repareren van scherven van aardewerk met goud. Het voorwerp wordt zorgvuldig hersteld, verzoent zich met zijn verleden en wordt daarmee sterker, mooier en dierbaarder dan voor de breuk.
In het licht van Kintsugi is niets ooit echt gebroken in het leven. Want hoeveel liefdesverdriet je bijvoorbeeld ook hebt, je hart breekt nooit echt. Daarbij is alles gecreëerd om op een dag gebroken te worden, maar als het eenmaal gebroken of beschadigd is, is dat niet per se slecht. We lopen allemaal littekens op is ons leven. Littekens die we niet hoeven te verbergen, die we kunnen laten helen aan de lucht. Want al deze imperfecties kunnen de geboorte zijn van iets nieuws, van groei. Kintsugi omarmt juist de imperfectie, ook wel Wabi Sabi genoemd: de Oosterse filosofie die de schoonheid in imperfectie vindt.
In plaats van het verbergen van de tekortkomingen, zorg ik met Kintsugi dat de sporen van breuk en herstel bijdragen aan de schoonheid. Het goudpoeder benadrukt ze als belangrijk onderdeel van de geschiedenis ervan. Er ontstaat juist een specialer item dat voor langere tijd bewaard blijft. De gerestaureerde keramiek wordt een symbool van kwetsbaarheid, kracht en schoonheid.
Kintsugi techniek
In Japan wordt de oorspronkelijke techniek van het toepassen van Kintsugi vooral gedaan bij aardewerk, meestal bij geliefde items of stukken uit een erfenis, met een sentimentele waarde. De traditionele lijm is een lak die aan een speciale Japanse boom wordt onttrokken. Het wordt in de Japanse kunstgeschiedenis al teruggevonden in de prehistorische Jomon-periode.
De Kintsugi-lak is zeer kostbaar. De lak wordt namelijk onttrokken van een speciale Japanse boom en nadat er een kopje lak is opgevangen, het sap van de boom, moet de boom worden gekapt. Het sap is eigenlijk het bloed van de boom en met het onttrekken ervan beëindig je in feite het leven van de boom. De oude Kintsugi masters zijn dan ook dankbaar voor wat de natuur hen brengt en ze passen het toe op een duurzame manier.
Het neemt veel tijd in beslag om het natuurlijke materiaal met de hand te bewerken. Het restauratieproces kan tot 3 maanden duren omdat de lak moet drogen en uitharden voordat het goud kan worden aangebracht. Ondanks dat ikzelf een moderne techniek toepas voor Kintsugi, kost het vrij veel tijd iets te repareren. Het bewerken van het aardewerk, het passen en meten vereist veel aandacht en precisie. Het maakt dat ik meer geniet van mijn aardewerk en het meer op waarde schat. Daarnaast is het bij gebruik een constante herinnering aan de schoonheid van imperfectie in het leven.
Waardering
Ik heb mijn eerste Kintsugi toegepast op oude Chinese schaaltjes uit een erfenis, en ook een van mijn favoriete wijnglazen die ik per ongeluk liet vallen. Het zwarte pootje brak in stukjes. Ik was al gehecht aan deze glazenset, maar het exemplaar dat ik van een gouden pootje heb kunnen voorzien, blijft mijn favoriet. Ik wilde het niet zomaar weggooien, waar ik dat eerder wel had gedaan. In de wegwerpmaatschappij waarin we nu leven, lijkt de Kintsugi-filosofie te zijn verdwenen. Dat maakt dat ik nog meer plezier heb in het herstellen van items en ze mooier, sterker te maken en een nieuw leven te geven.
In mijn ogen leert Kintsugi ons veerkrachtig te zijn doordat we zelf onze ‘gebroken’ stukjes repareren. En dit proces kun je zowel fysiek als mentaal toepassen. In het maken van Kintsugi Art vind ik rust en plezier en draag ik met de gouden verbinding bij aan de schoonheid. Onze sporen van breuk en herstel, de imperfectie, maakt ons mooier en sterker.
Golden Linings vs. Silver Linings
Waar velen streven naar Silver Linings, dankbaarheid vinden in negatieve ervaringen, gaat dat vaak gepaard met het vergelijken van je situatie ten opzichte van anderen of andere situaties. In mijn ogen gaat het vinden van Golden Linings in Life veel meer over dankbaarheid an sich, waarbij er niet wordt gestreefd naar perfectie. Want een Golden Lining is, and I quote:
‘The space between the negative and the positive – the unwavering truth where duality does not exist. The space where there is only good.’
En voor mij geldt dan ook: ‘That’s just the place I am looking for. Cause from there everything is possible.’
Verstop je nooit voor wat je in je verleden hebt meegemaakt. Kijk er niet van weg, maar omarm de gebeurtenis. Deze maakt je sterker en mooier.
Ikzelf draag elke dag een van mijn Kintsugi Art-sieraden, edelstenen die zijn gekliefd en hersteld. De Golden Linings herinneren mij dagelijks aan de schoonheid & kracht van mijn sporen van breuk en herstel.
Lifted by Love,
Rachel